Developmental Coordination Disorder (DCD) & Skills

Developmental Coordination Disorder (DCD) & Skills

Αναπτυξιακή Διαταραχή του Συντονισμού (Α.Δ.Σ.) & Δεξιότητες

Σε προηγούμενο άρθρο είχε γίνει μια γενική, εισαγωγική αναφορά σχετικά με την Αναπτυξιακή Διαταραχή του Συντονισμού (ορισμός, αίτια, συμπτώματα, συννοσηρότητα, θεραπευτική και αξιολογητική προσέγγιση). Σε αυτό το άρθρο θα παρατεθούν οι συγκεκριμένες δυσκολίες που παρουσιάζει το παιδί με Α.Δ.Σ στις κινητικές, τις αισθητηριακές, τις γνωστικές, τις επιτελικές και τις συναισθηματικές δεξιότητες.

Δυσκολίες αδρής κινητικότητας

  • Φτωχές χωρικές δεξιότητες, χτυπάει συχνά σε αντικείμενα
  • Ασυντόνιστο τρέξιμο
  • Δυσκολία στη διαδοχική κίνηση π.χ. στο ανεβοκατέβασμα σκάλας
  • Πέφτει και σκοντάφτει συχνά
  • Κουνιέται στην καρέκλα ή ξαπλώνει πάνω στο τραπέζι
  • Δυσκολεύεται να μάθει ποδήλατο και να συντονίσει το σώμα του στο κολύμπι
  • Δυσκολία στην ισορροπία και σε παιχνίδια με μπάλα
  • Χαμηλός μυϊκός τόνος

Δυσκολίες λεπτής κινητικότητας

  • Χαμηλός αμφίπλευρος συντονισμός
  • Δυσκολία στο χειρισμό εργαλείων, π.χ. ψαλίδι
  • Ανώριμο σχέδιο στη ζωγραφική
  • Δυσκολίες στο γραφοκινητικό τομέα
  • Δυσκολίες στην αυτοεξυπηρέτηση π.χ. κουμπιά, φερμουάρ, κάλτσες κ.λπ.

Δυσκολίες αισθητηριακού τομέα

  • Εμφανίζει ευαίσθητες αντιδράσεις μέσα σε ένα εύρος αισθητηριακών ερεθισμάτων, όπως είναι οι ήχοι, τα φώτα, η κίνηση, η αφή, το άγγιγμα κ.λπ.
  • Δυσκολεύεται να επεξεργαστεί εξωτερικά ερεθίσματα και μπορεί να αντιδράσει σε αυτά με δυσφορία
  • Δείχνει φτωχή συναισθηματική αυτό-ρύθμιση

Δυσκολίες γνωστικών δεξιοτήτων

  • Φτωχή διάρκεια προσοχής
  • Δυσκολίες μνήμης
  • Δυσκολίες σε δραστηριότητες με αλληλουχία
  • Φτωχή επίλυση προβλημάτων
  • Δυσκολία στο να εκτελεί σύνθετα πράγματα ταυτόχρονα
  • Αντισταθμίζει τις δυσκολίες στην οργάνωση με το να μιλάει στον εαυτό του κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων

Δυσκολίες οργάνωσης

  • Φτωχή οργάνωση των προσωπικών του αντικειμένων
  • Δεν έχει τακτοποιημένη εμφάνιση, π.χ. μπορεί να αφήνει τα μισά ρούχα απ’ έξω ή να τα φοράει ανάποδα
  • Ξεχνάει ή χάνει αντικείμενα
  • Συγχέει τις σκέψεις του και τον λόγο του
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει ένα χρονοδιάγραμμα
  • Δεν του αρέσει να αλλάζει η ρουτίνα του τελευταία στιγμή
  • Δυσκολεύεται με νέες δραστηριότητες
  • Συχνά κοιτάζει τους άλλους ώστε να δει τι πρέπει να κάνει

Κοινωνικές και συναισθηματικές δυσκολίες

  • Χαμηλή αυτοπεποίθηση
  • Έχει την εικόνα του πολύ ήσυχου παιδιού ή του πολύ ζωηρού παιδιού μέσα στην τάξη
  • Κουράζεται εύκολα, αγχώνεται, νευριάζει
  • Συνήθως προτιμά να παίζει με παιδιά μικρότερης ηλικίας ή προτιμά την παρέα των ενηλίκων
  • Δεν κάνει εύκολα φίλους
  • Προτιμά είτε να έχει τον έλεγχο στις κοινωνικές περιστάσεις ή να είναι μόνος του

 

Βιβλιογραφία – Πηγές :

Jenkinson J. & Hyde T. & Ahmad S., Building Blocks for learning Occupational Therapy Approaches,  Medical conditions : developmental coordination disorder including dyspraxia. John Wiley & Sons, Ltd (2008)

Συγγραφή και επιμέλεια άρθρου:

Φουστέρη Αργυρώ

Εργοθεραπεύτρια