Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες;
Συχνή παρατήρηση των γονιών, η οποία επιβεβαιώνεται και από το σχολικό πλαίσιο, είναι ότι τα παιδιά τους δεν μελετούν αρκετά, δείχνουν αδιάφορα και έτσι είναι λογικό να έχουν χαμηλή απόδοση. Αυτή είναι η κορφή του παγόβουνου. Εξετάζοντας βαθύτερα οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες έχουν αποτύχει αρκετές φορές -επομένως νιώθουν απογοήτευση- αφιερώνουν περισσότερο χρόνο και σκληρή δουλειά, χωρίς το αναμενόμενο αποτέλεσμα. Άρα οι γονείς καλούνται να είναι «σύμμαχοι» και να κατανοήσουν τη διαφορετικότητα στο πώς μαθαίνουν τα παιδιά τους.
Η συμμετοχή των γονέων κρίνεται απαραίτητη για την υλοποίηση των στόχων του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προγράμματος από τους ειδικούς με τους επιμέρους στόχους, προκειμένου να ενημερωθούν και να γίνουν συνεργάτες.
Βελτίωση στην ανάγνωση
Παρατηρείται ότι οι φτωχοί αναγνώστες, σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, εντοπίζουν δυσκολίες στην περιοχή του λόγου. Για παράδειγμα η εύρεση ομοιοκαταληξίας στα παιδικά ποιηματάκια, ονομασία αντικειμένων, κατανόηση προφορικών προτάσεων, ελλιπής μνήμη και αναγνώριση λεκτικών ερεθισμάτων εμποδίζουν την ανάγνωση.
Προτεινόμενες καθημερινές δραστηριότητες (5 λεπτά είναι αρκετά)
- Παιδικά τραγούδια, τραγούδια αγαπημένων τραγουδιστών, δίστιχα ή τετράστιχα δημοτικά τραγούδια που ομοιοκαταληκτούν. Οι γονείς θα μπορούσαν να σταματούν το τραγούδι, ώστε να βρει το παιδί τον επόμενο στίχο ή να φτιάξει ένα δικό του.
- Μαντεύοντας την επόμενη λέξη που ομοιοκαταληκτεί, να ψάξουν και για άλλες λέξεις με την ίδια κατάληξη π.χ. ομπρέλα, κασέλα, σέλα, φανέλα
- Αν εντοπίσουν ότι μία λέξη τους δυσκολεύει, θα βοηθούσε να χωρίζουν τις λέξεις σε συλλαβές με χτυπήματα πχ γάτα= γά-τα και στη συνέχεια σε σειρές φωνημάτων γ-ά-τ-α και να συντεθούν εκ νέου, προσποιούμενοι ότι μιλάτε σαν ρομπότ
- Άλλη μία δεξιότητα είναι να προφέρουν μία λέξη έχοντας αφαιρέσει το πρώτο, το μεσαίο ή το τελευταίο γράμμα της λέξης
Βελτίωση μνήμης
Είναι μάταιο να κάνετε ένα παιδί να θυμηθεί με το ζόρι και να το μαλώνετε επειδή δεν θυμάται το πρόγραμμά του ή την ορθογραφία. Η συχνή επανάληψη της ορθογραφίας δεν σημαίνει ότι το παιδί θα γράφει ορθογραφημένα. Αντιθέτως, δημιουργεί περισσότερη κούραση και άγχος. Αντί γι’ αυτό, προτείνονται δραστηριότητες ενίσχυσης μνήμης.
- Παιχνίδια μνήμης με κατηγορίες αντικειμένων
- «Simon says» πρέπει να θυμηθεί τη σειρά των χρωμάτων που άναψαν
- Η μέθοδος «Κοίταξε- Πες – Κάλυψε- Γράψε – Έλεγξε» για το πώς να μαθαίνει την ορθογραφία του
- Παιχνίδια κρυμμένου θησαυρού και να ζητηθεί την από μνήμης ανάκλησή τους
- Όνομα – φυτό – ζώο
Βελτίωση στα μαθηματικά
Παρατηρείται οι μαθητές με λεκτικές δυσκολίες να αντιμετωπίζουν και Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά. Πρόκειται για εκ γενετής κατάσταση και όχι μαθηματικοφοβία, λόγω συχνών αποτυχιών ή ανεπαρκούς εκπαίδευσης. Οι γονείς θα μπορούσαν να βοηθήσουν ως εξής:
- Μια απλή ερώτηση «μπορείς να μου πεις πώς το βρήκες;» βοηθάει αρκετά τον μαθηματικό συλλογισμό
- Εστιάστε στα αντικείμενα της καθημερινότητας όπως ευρώ, μεζούρα, μαγειρικές συνταγές. Δίνουν ευκαιρίες για να ασχοληθούν τα παιδιά με νοερές πράξεις
- Ζωγραφίστε το πρόβλημα, η οπτικοποίηση βοηθάει στην κατανόηση
- Στρατηγικές των διπλών αθροισμάτων ή γινομένων (πχ. 3+3, 3Χ3)
- Κάρτες προπαίδειας (flashcards) όπου μπροστά αναγράφεται η πράξη και πίσω το αποτέλεσμα, ώστε να γίνεται συχνή επανάληψη
- Παιχνίδι μικρές αγορές
Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι η ενθάρρυνση από τον γονέα και η θετική στάση επηρεάζουν σημαντικά την εξέλιξη του παιδιού. Η ενθάρρυνση αναφέρεται στη διαδικασία όπου ο γονιός συγκεντρώνει την προσοχή του στα θετικά χαρακτηριστικά του μαθητή, επιβραβεύει, ώστε τα παιδιά να πιστέψουν στον εαυτό τους και στις ικανότητές τους.
Τα παιδιά είναι σαν τον χαρταετό, για να πετάξουν θέλουν αέρα, δηλαδή αγάπη, ενθάρρυνση, εμπιστοσύνη!
Σέρβου Ελπίδα
Ειδική Παιδαγωγός
Βιβλιογραφία
Μάτη-Ζήση, Ε. (2004) Προσαρμογή στο σχολείο, πρόληψη και αντιμετώπιση δυσκολιών, Αθήνα: Εκδ. Ελληνικά Γράμματα
Καλαιτζή-Αζίζι, Α. (1995) Θεραπεία της Συμπεριφοράς, Νεότερες εξελίξεις στη θεραπεία, έρευνα και εκπαίδευση, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
Καραγιαννάκης, Γ. (2012) Οι αριθμοί… πέρα απ’ τους κανόνες, Αθήνα: Εκδ. Διερευνητική Μάθηση
Καταχώρηση Μηνύματος