Δραστηριότητες ανάπτυξης δεξιοτήτων
1] Παίξτε παιχνίδια μνήμης (διπλές κάρτες, μονές κάρτες, πραγματικά αντικείμενα, ήχοι) τα οποία θα ενισχύουν την οπτική μνήμη, την οπτική διαδοχική μνήμη και την ακουστική μνήμη. Μερικά παραδείγματα είναι τα εξής:
- Έχετε μπροστά σας 4 αντικείμενα, τα ονομάζετε μαζί με το παιδί. Το παιδί κλείνει τα μάτια κι εσείς πρέπει να πάρετε ένα από τα αντικείμενα που βρίσκονται μπροστά του και να το κρύψετε. Το παιδί θα ανοίξει τα μάτια. Ποιο λείπει;
- Παιχνίδι με διπλές κάρτες: γυρίζουμε όλα τα ζευγάρια από την ανάποδη μεριά και ξεκινάμε να ψάχνουμε να βρούμε ζευγάρια εικόνων. Πάντα γυρίζουμε 2 κάρτες τη φορά.
- Παιχνίδι με μονές κάρτες: εμφανίζουμε στο παιδί διαδοχικά 4 κάρτες, τις ονομάζουμε και τις γυρίζουμε ανάποδα. Ρωτάμε «που κρύβεται το…;».
- Ακούμε κάποιους ήχους (ως 4-5, όχι πιο πολλούς) π.χ. βροχής, εντόμου, σκύλου, κατσαρόλας. Πρέπει να θυμηθούμε τι ακούσαμε. Εναλλακτικά, μπορούμε να θυμηθούμε και με ποια σειρά τους ακούσαμε. Σε βαθμό δυσκολίας, αντί για ήχους βάζουμε λέξεις, ακόμα κι ένα μικρό τραγούδι.
2] Ενδυναμώστε τον κορμό του παιδιού και τη στάση του σώματός του. Ορισμένες δραστηριότητες είναι οι παρακάτω:
- Ξαπλώστε σε ένα στρώμα γυμναστικής με το παιδί ή σε ένα χαλί και λυγίστε τα γόνατα. Βάλτε δύναμη στα πόδια ώστε να σηκώσετε τη μέση σας πάνω (σαν γέφυρα). Μείνετε για 5΄΄ σε αυτή τη θέση, κατεβείτε και επαναλάβετε για 3-4 φορές.
- Ξαπλώστε σε ένα στρώμα γυμναστικής με το παιδί ή σε ένα χαλί και γυρίστε σε πρηνή θέση (κοιτάζοντας το στρώμα). Τεντώστε τα χέρια μπροστά κάνοντας τον superman! Την ίδια άσκηση, εναλλακτικά, μπορείτε να την εκμεταλλευτείτε κάνοντας ότι είστε ψαράκια που κολυμπάνε (κουνάτε χέρια και πόδια μαζί).
3] Ενισχύετε τη μονοποδική στήριξη και τη μονοποδική μετατόπιση.
- Παίξτε το παιχνίδι «αγαλματάκια ακούνητα» ώστε μόλις θα πείτε «stop» θα πρέπει το παιδί να σταθεί στο ένα πόδι για λίγα δευτερόλεπτα. Έπειτα, θα πρέπει να κάνει 4-5 πηδηματάκια κουτσό ώστε να ξεκινήσει πάλι το παιχνίδι
- Φτιάξτε «βραχάκια» με μαξιλάρια και πραγματοποιήστε πηδήματα με τα δύο ποδιά ή μονοποδικά
4] Δυναμώστε τα κάτω άκρα. Δραστηριότητες όπως:
- Ποδόσφαιρο
- Τρέξιμο
- Πέρασμα εμποδίων και με τα δύο πόδια
- Ανεβοκατέβασμα στη σκάλα
- Πηδηματάκια και με τα δύο πόδια προς όλες τις κατευθύνσεις
- Μιμηθείτε ζωάκια, π.χ. «θα περπατήσουμε σαν το λιοντάρι» δηλαδή στα τέσσερα, «θα συρθούμε σαν τον κροκόδειλο» δηλαδή έρπισμα, «θα πηδήξουμε σαν το βάτραχο» δηλαδή βαθιά καθίσματα με τα δύο πόδια κ.λπ.
- Κάντε αγώνες δρόμου, όμως αντί να τρέξετε με τα πόδια θα τρέξετε στα γόνατα
Οι παραπάνω ασκήσεις είναι ενδεικτικές. Παράλληλα, αναπτύσσονται ο αμφίπλευρος και ο οπτικοκινητικός συντονισμός καθώς και η εικόνα του σώματος μας και η θέση του στο χώρο. Αναπτύσσονται επιπλέον οι γνωστικές δεξιότητες όταν οι δραστηριότητες γίνονται συνδυαστικά. Μπορείτε επίσης να κάνετε δραστηριότητες που να συνδυάζουν αδρή και λεπτή κίνηση μαζί.
5] Δυναμώστε τα άνω άκρα και τους ώμους.
- Κρεμάστε ένα μπαλόνι ή μία ελαφριά μπάλα από το ταβάνι (ακόμα και παιχνίδι πινιάτας) και ωθήσετε το παιδί να πετύχει την μπάλα εναλλάξ και με τα δύο χέρια.
- Τοποθετήστε στόχους στον τοίχο (ακόμα και χρωματιστά χαρτιά σκέτα ή με σχήματα ή με αριθμούς κ.λπ) και προσπαθήστε να τα πετύχετε με μία μεσαίου μεγέθους μπάλα.
- Κρατήστε το παιδί από τα πόδια ώστε να διασχίσει μία διαδρομή περπατώντας μόνο με τα χέρια
- Σε μία κοντινή παιδική χαρά βοηθήστε το παιδί να κάνει μονόζυγο ή να σκαρφαλώσει σε δίχτυ αναρρίχησης!
6] Ενισχύστε την λεπτή κίνηση. Ενδεικτικές δραστηριότητες:
- Χειροτεχνίες [κολλάζ, χρήση μικρού ψαλιδιού, σκίσιμο χαρτιού με τα δύο χέρια]
- Ενδυνάμωση δαχτύλων [πλαστελίνη, πηλός, άμμος]
- Διάφορα κουμπώματα [φερμουάρ, κουμπιά, Velcro]
- Προγραφικές δραστηριότητες σε πίνακα [κάθετη/οριζόντια γραμμή, σταυρός, κύκλος, διάφορα σχήματα, ζωγραφική εντός πλαισίου, ακολουθία διαδρομής εντός δύο γραμμών, απεικόνιση ανθρώπινης φιγούρας/σπιτιού/δέντρου]
- Βιδώματα [βίδες-παξιμάδια, μπουκάλια, βαζάκια]
- Χάντρες [κολιέ, βραχιόλι, κομπολόι]
- Τουβλάκια [κατασκευή πύργου]
- Ενδυνάμωση διποδικής και τριποδικής σύλληψης [παιχνίδι με πινέζες, ενσφηνώματα, μανταλάκια, λαβές με πομ-πομ]
Οποιεσδήποτε δραστηριότητες απαιτούν τη χρήση των μικρών μυικών ομάδων αναπτύσσουν τη λεπτή κινητικότητα. Οι παραπάνω δραστηριότητες είναι ενδεικτικές. Ταυτόχρονα με τη λεπτή κινητικότητα αναπτύσσονται ο αμφίπλευρος, ο οπτικοκινητικός και ο οπτικοχωρικός συντονισμός.
7] Ενισχύστε τις προγραφικές δεξιότητες. Ενδεικτικά:
- Χρησιμοποιήστε έναν πίνακα ή εναλλακτικά κολλήστε χαρτί σε τοίχο και σχηματίστε με το παιδί προγραφικά σύμβολα, σχήματα, αριθμούς κ.λπ. Επιπλέον, φτιάξτε κουκίδες τις οποίες πρέπει να ενώσει το παιδί, όπως επίσης φτιάξτε διαδρομή μέσα στην οποία το παιδί θα πρέπει να τραβήξει γραμμή ώστε να την ακολουθήσει, χωρίς να βγει έξω από τις γραμμές.
- Ζωγραφίστε εντός πλαισίου. Αν το παιδί δυσκολεύεται αρκετά, τότε δοκιμάστε να χρωματίσει μέσα σε ένα πλαίσιο χρησιμοποιώντας δαχτυλομπογιές, πλαστελίνη, φασόλια, χρυσόσκονη κ.λπ.
8] Αναπτύξτε γνωστικές δεξιότητες.
- Κατηγοριοποίηση [ζώα, φρούτα, λαχανικά, οχήματα, ρούχα, έπιπλα, χρώματα, σχήματα, μουσικά όργανα, επαγγέλματα, φαγητά, γλυκά]
- Χωρικές έννοιες [πάνω-κάτω, ψηλά-χαμηλά, μέσα-έξω, μπροστά-πίσω, δίπλα, ανάμεσα]
- Χρονικές έννοιες [πριν-τώρα-μετά, πρωί-βράδυ]
- Μεγέθη [μικρό-μεγάλο, ταξινόμηση μεγαλύτερα-μικρότερα]
- Ποσότητες [πολλά-λίγα]
- Σωματογνωσία
- Μνήμη [ακουστική, οπτική, διαδοχική]
- Ακολουθία/αντιγραφή μοτίβου
- Παζλ
- Οπτική αντίληψη [ταύτιση, διαφοροποίηση, εικόνα-φόντο, οπτική ολοκλήρωση κ.λπ.]
Οι παραπάνω δραστηριότητες είναι ενδεικτικές. Μπορείτε να τις πραγματοποιήσετε σε συνδυασμό με μία δραστηριότητα αδρής ή λεπτής κινητικότητας.
9] Ανάπτυξη αυτονομίας στις Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής [ΔΚΖ]
- Τακτοποίηση πραγμάτων
- Υπεύθυνος/-η για κάποια συγκεκριμένη δουλειά στο σπίτι ή στο σχολείο
- Αυτόνομη σίτιση [χρήση κουταλιού ή πιρουνιού]
- Πλύσιμο χεριών
- Βούρτσισμα δοντιών
- Χτένισμα μαλλιών
- Ένδυση – απόδυση – υπόδηση
- Μπάνιο – τουαλέτα
Στις δραστηριότητες ΔΚΖ μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη διαδικασία της μίμησης αλλά και τη χρήση οπτικού υλικού.
10] Αισθητηριακή ανάπτυξη
- Παροτρύνετε το παιδί να αναμειχθεί με διάφορες υφές, π.χ. φυτέψτε ένα λουλουδάκι στο χώμα με τα χέρια, φτιάξτε κάστρα στην άμμο, παίξτε με πλαστελίνες και με χλαπάτσες, φτιάξτε ένα βαζάκι από πηλό, ζωγραφίστε με δαχτυλομπογιές, κρύψτε μέσα σε ένα τάπερ με αφρό ξυρίσματος ζωάκια και ψάξτε να τα βρείτε
- Ακουμπήστε υφές που είναι άγριες και απαλές
- Βουτήξτε τα χέρια μέσα σε δύο μπολ [το ένα θα έχει ζεστό νερό και το άλλο κρύο]
- Γεμίστε 4 βαζάκια με νερό [σε διαφορετική ποσότητα το κάθε ένα] και βάλτε μπογιά μέσα. Δώστε ένα κουτάλι και φτιάξτε μία μουσική
- Ζητήστε από το παιδί να σας βοηθήσει στο να πλάσετε μαζί κουλουράκια
- Κόψτε κομματάκια διάφορων φρούτων και μυρίστε τα
- Δοκιμάστε ξινές και γλυκές γεύσεις π.χ. σε γλειφιτζούρι
Τέτοιες δραστηριότητες ενθουσιάζουν το παιδί και βοηθούν στην ανάπτυξη των αισθήσεών του [οπτικά, απτικά, ακουστικά, γευστικά, οσφρητικά ερεθίσματα].
Επιμέλεια
Φουστέρη Αργυρώ
Εργοθεραπεύτρια
Καταχώρηση Μηνύματος