Τι σημαίνει δυσλεξία και ποιες οι ενδείξεις αυτής ανά ηλικιακή ομάδα!!
Τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερο ακούμε τους όρους δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες από τα χείλη τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των γονιών. Επειδή ωστόσο οι γονείς ως μη ειδικοί δεν γνωρίζουν ακριβώς σε τι απευθύνονται οι παραπάνω όροι, εμείς θα προσπαθήσουμε να σας αποσαφηνίσουμε τι σημαίνουν και με ποιο τρόπο μπορούμε να δούμε στο παιδί μας τα πρώτα σημάδια, έτσι ώστε να προβούμε στη συνέχεια στην έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση, με απώτερο στόχο τη βελτίωση και αποκατάσταση αυτών των δυσκολιών.
Η δυσλεξία είναι μια νευρολογικής φύσεως διαταραχή, η οποία συνήθως υπάρχει εκ γενετής και αφορά δυσκολίες στην διαδικασία μάθησης ενός παιδιού. Εκδηλώνεται με δυσκολίες στην πρόσληψη της γλώσσας και την γλωσσική έκφραση, με δυσκολία στην ανάγνωση, τη γραφή, την ορθογραφία και μερικές φορές την αριθμητική. Η δυσλεξία εντοπίζεται κυρίως στο γραπτό λόγο και μπορεί να διαγνωσθεί με ασφάλεια από τα 8 έτη και μετά. Με τη σωστή και έγκαιρη αποκατάσταση μπορεί να έχει σημαντική βελτίωση.
Στο παρόν άρθρο θα προσπαθήσουμε να αναφέρουμε κάποιες από τις ενδείξεις δυσλεξίας ανά ηλικιακή ομάδα.
Προσχολική ηλικία (3-4 ετών)
- Καθυστέρηση ομιλίας σε σύγκριση με τα υπόλοιπα παιδιά.
- Δυσκολία στο να προφέρει λέξεις. (π.χ. να αλλάζει τα γράμματα των λέξεων)
- Δυσκολία στην μάθηση των αριθμών, της αλφαβήτου, των χρωμάτων κλπ.
- Δυσκολία απαγγελίας μικρών ποιημάτων.
- Δυσκολία στον εμπλουτισμό του λεξιλογίου.
- Αργεί να αναπτύξει λεπτές κινητικές δεξιότητες. (π.χ. λαβή μολυβιού)
Νηπιαγωγείο έως την ηλικία των 10 ετών
- Δυσκολία στην ανάγνωση μεμονωμένων λέξεων
- Καθυστέρηση στην εκμάθηση της σύνδεσης μεταξύ γραμμάτων και ήχων.
- Παραλείπουν γράμματα και συλλαβές
- Μπερδεύουν μικρές λέξεις.
- Ενδέχεται να επαναλαμβάνουν λάθη στην ανάγνωση και την ορθογραφία
Ηλικία 10-13 ετών
- Δυσκολία στην ανάγνωση (αργός ρυθμός)
- Έχουν δυσκολία στην ορθογραφία και γράφουν την ίδια λέξη με δύο διαφορετικούς τρόπους ακόμα και στην ίδια σελίδα.
- Μετακινούν τη σειρά των γραμμάτων σε μία λέξη
- Αδυνατούν να αναγνωρίσουν και να μάθουν προθέματα, επιθήματα, ρίζες λέξεων και άλλα.
- Αποφεύγουν να κάνουν ανάγνωση φωναχτά.
- Έχουν δυσκολίες με προβλήματα λέξεων στα μαθηματικά.
- Δυσανάγνωστη γραφή.
Ηλικία από γυμνάσιο μέχρι και 18-19 ετών
- Διαβάζουν πολύ αργά και με πολλά λάθη.
- Το λεξιλόγιο τους είναι περιορισμένο και δυσκολεύονται να συγκρατήσουν πολλές πληροφορίες από την ανάγνωση
- Γράφουν την ίδια λέξη με διαφορετικό τρόπο στο ίδιο κείμενο
- Έχουν δυσκολία στην περίληψη κειμένου και στην απομνημόνευση κειμένου
Ενήλικες
- Έχουν δυσκολία στον συλλαβισμό λέξεων
- Αποφεύγουν τη γραφή
- Έχουν αυξημένες ικανότητες στην προφορική επικοινωνία
- Στηρίζονται περισσότερο στη μνήμη τους και όχι στην ανάγνωση νέων πληροφοριών
- Έχουν δυσκολία με τον προγραμματισμό και την οργάνωση, στον προσανατολισμό και στις κατευθύνσεις.
Κλείνοντας θα θέλαμε να επισημάνουμε την σπουδαιότητα της έγκαιρης αναγνώρισης και κατ επέκταση αντιμετώπισης των δυσκολιών του παιδιού στο επίπεδο της δυσλεξίας. Μια αξιολόγηση από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα θα βοηθήσει πολύ προκειμένου ο εκπαιδευτικός να προσαρμόσει το διδακτικό του πρόγραμμα στις ειδικές μαθησιακές ανάγκες του παιδιού αλλά και το παιδί να λάβει την ανάλογη ψυχολογική και εκπαιδευτική ενίσχυση που χρειάζεται. Ας έχουμε στο μυαλό μας ότι μια έγκαιρη διάγνωση συνήθως οδηγεί και σε μια όσο το δυνατόν ταχύτερη αποκατάσταση. Αντιθέτως μια καθυστερημένη διάγνωση οδηγεί τα παιδία σε ατέρμονες διαδικασίες αποκατάστασης, οι οποίες τις περισσότερες φορές είναι πολύ χρονοβόρες και χωρίς σημαντική βελτίωση. Όσο πιο γρήγορα αποδεχτούμε τη δυσκολία του παιδιού μας τόσο πιο έγκαιρα και αποτελεσματικότερα θα το βοηθήσουμε να απαλλαγεί από αυτήν.
Η ομάδα του Αμφιάραου!
Καταχώρηση Μηνύματος