Δυσαριθμησία ή Μαθησιακή Δυσκολία στα Μαθηματικά

Δυσαριθμησία ή Μαθησιακή Δυσκολία στα Μαθηματικά

Τι είναι η Δυσαριθμησία;

Δυσαριθμησία είναι η δυσκολία στην κατανόηση και εκμάθηση των μαθηματικών και  θεωρείται μια ειδική μαθησιακή δυσκολία. Οι μαθητές με δυσαριθμησία φαίνεται να επηρεάζονται ως προς την ικανότητα απόκτησης μαθηματικών δεξιοτήτων. Δηλαδή, μπορεί να δυσκολεύονται στην κατανόηση απλών μαθηματικών εννοιών και να μπερδεύονται στην επίλυση μαθηματικών πράξεων. Τα άτομα με δυσαριθμησία συχνά αναφέρεται ότι έχουν φτωχή «αίσθηση των αριθμών». Βέβαια, δεν σημαίνει ότι οι δυσκολίες στη μάθηση των μαθηματικών είναι πάντα και ειδική μαθησιακή δυσκολία: κάποιοι μαθητές μπορεί να θεωρούν βαρετά ή δύσκολα τα μαθηματικά ή και να μην τα διδάσκονται με τρόπο κατανοητό και ενδιαφέροντα.   

Στα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του μαθητή με δυσκολίες στα μαθηματικά εντάσσεται και η έλλειψη στρατηγικών ή η λάθος προσέγγιση όταν έρχεται αντιμέτωπος με ένα μαθηματικό έργο. Έτσι, δυσκολεύεται στην επεξεργασία πληροφοριών, να εντοπίσει, δηλαδή, τις σημαντικές πληροφορίες. Τέλος, οι μαθητές που δυσκολεύονται στα μαθηματικά έχουν συνήθως χαμηλό κίνητρο μάθησης και οδηγούνται συχνά στην αποτυχία, με αποτέλεσμα να απομακρύνονται όλο και περισσότερο από τη μάθηση και να μεγεθύνεται η δυσκολία τους.

Οι μαθητές με δυσαριθμησία φαίνεται να έχουν ελλείμματα σε διάφορους τομείς των δεξιοτήτων τους.  Συγκεκριμένα, παρουσιάζουν ελλείμματα στην οπτική αντίληψη, στην ακουστική αντίληψη, στη λεπτή κινητικότητα, έχουν φτωχή μνήμη και άλλες μνημονικές δυσκολίες, παρουσιάζουν δυσκολίες στον λόγο και τη γλωσσική αντίληψη του κώδικα των μαθηματικών και έχουν ελλείμματα στον αφαιρετικό συλλογισμό.

Πώς φαίνεται ένας μαθητής με Δυσαριθμησία;

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της εικόνας του παιδιού;

Ο μαθητής με  δυσαριθμησία  έχει  δυσκολίες  στην εκμάθηση μαθηματικών εννοιών (π.χ. ποσότητα, θεσιακή αξία, κλάσματα, θετικούς και αρνητικούς αριθμούς), τη συγκράτηση μαθηματικών δεδομένων και την κατανόηση οργάνωσης των προβλημάτων. Επιπλέον, πιθανό να μην κατανοούν ή να μπερδεύουν τα μαθηματικά σύμβολα, να μην λένε σωστά την ώρα και να μετράνε λάθος. 

Ανά ηλικία, οι ενδείξεις της Δυσαριθμησίας μπορούν να είναι οι εξής:

Προσχολική ηλικία

  • Δυσκολεύεται να μάθει να μετράει
  • Δυσκολεύεται στην αναγνώριση αριθμών
  • Δυσκολεύεται στη σύνδεσης ποσότητας με αριθμό
  • Δυσκολεύεται στη λογική οργάνωση πραγμάτων (π.χ. ομαδοποίηση σύμφωνα με χρώμα)
  • Σχολική Ηλικία
  • Δυσκολεύεται να μετρήσει σωστά
  • Δυσκολεύεται στις βασικές μαθηματικές πράξεις
  • Δυσκολεύεται να λύσει προβλήματα και να βρει τον σωστό τρόπο
  • Δυσκολεύεται μνημονικά στα μαθηματικά
  • Δυσκολεύεται με τη γλώσσα των μαθηματικών (πηλίκο, δανεικό, κρατούμενο κ.α.)
  • Αποφεύγει παιχνίδια με μαθηματική λογική και τεχνικές στρατηγικής
  • Εφηβεία και Ενήλικη ζωή
  • Δυσκολεύεται σε χρηματικές συναλλαγές και σε πράξεις καθημερινότητας
  • Δυσκολεύεται σε μαθηματικέ πράξεις πέρα από τις βασικές
  • Δυσκολεύεται στη έννοια του χρόνου και τη διαχείριση αυτού
  • Δυσκολεύεται να κάνει πράξεις νοερά
  • Δυσκολεύεται να βρει εναλλακτικές λύσεις και προτάσεις σε προβλήματα

Πηγές:

  • Τζιβινίκου, Σ. (2015). Μαθησιακές Δυσκολίες – Διδακτικές Παρεμβάσεις. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.
  • ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΑΚΗΣ Γ., & ΠΑΠΑΔΑΤΟΣ Γ. (2022). Aνάλυση και ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών στα μαθηματικά μέσω της αλληλεπίδρασης των μοντέλων επεξεργασίας των αριθμών και των νευροεπιστημών. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 1(1), 121–125.  https://doi.org/10.12681/edusc.4540

Νάντια Λυμπεροπούλου

Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής, M.Ed.