Τι γνωρίζουμε για τη Δυσλεξία;
Η Δυσλεξία είναι η πιο κοινή μαθησιακή δυσκολία.
Δυσλεξία είναι η δυσκολία που εμφανίζει το άτομο κατά την αναγνωστική διαδικασία και την αποτύπωση του γραπτού λόγου. Δηλαδή είναι μία διαταραχή που επηρεάζει την ανάγνωση και κατ’ επέκταση τη γραφή. Από όλους τους μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, το 70-80% έχουν δυσκολίες στην ανάγνωση και πιθανότατα ανήκουν στον τύπο της Δυσλεξίας.
Εντοπίζεται συνήθως στη σχολική ηλικία, μετά την εκμάθηση των γραμμάτων και των αριθμών, αν και μπορεί να δείξει πρώιμα σημάδια ήδη από το Νήπιο. Τα άτομα με δυσλεξία έχουν φυσιολογικό ή και υψηλό νοητικό δυναμικό και δεν παρατηρούνται περαιτέρω δυσκολίες στην καθημερινότητά τους. Οι δυσκολίες γίνονται αντιληπτές κατά την μαθησιακή διαδικασία και ενασχόληση.
Πώς καταλαβαίνουμε την Δυσλεξία; Πώς αναγνωρίζουμε τις δυσκολίες;
Για να αντιληφθεί ένας γονέας ή εκπαιδευτικός ότι μπορεί το παιδί έχει Δυσλεξία, αρκεί να το παρατηρήσει κατά τη διάρκεια εκτέλεσης έργου σε συγκεκριμένους μαθησιακούς τομείς. Συγκεκριμένα, τα συμπτώματα ανά τομέα είναι:
- Στην ανάγνωση:
- Διαβάζει πολύ αργά , συλλαβιστά, αντικαθιστά ή παραλείπει συλλαβές- λέξεις.
- Διαβάζει χωρίς να κατανοεί το κείμενο (μηχανικά), χάνει τη σειρά την οποία διαβάζει πολύ συχνά.
- Κομπιάζει και δυσκολεύεται να διατηρήσει τον ρυθμό και τη ροή.
- Στη γραφή:
- Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη
- Παραλείπει, προσθέτει, αντικαθιστά γράμματα, συλλαβές & λέξεις.
- Ενώ γνωρίζει τους γραμματικούς κανόνες, δεν τους εφαρμόζει.
- Ο γραπτός λόγος είναι χωρίς κενά, χωρίς στίξη, απουσία κεφαλαίων και γενικότερα έχει αποδιοργανωμένη γραπτή εικόνα.
- Στα μαθηματικά:
- Δυσκολεύεται στην επίλυση προβλημάτων.
- Δυσκολεύεται να βάλει στη σωστή θέση ή σειρά τους αριθμούς.
- Δυσκολεύεται στην εκμάθησης της προπαίδειας
- Μπερδεύει τα σύμβολα των πράξεων
- Αντιστρέφει (καθρέφτης) τη γραφή των αριθμών
Νάντια Λυμπεροπούλου
Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής, M. Ed.
Πηγή:
Τζιβινίκου, Σ. (2015). Μαθησιακές Δυσκολίες – Διδακτικές Παρεμβάσεις. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ανακτήθηκε από: repository.kallipos.gr/handle/11419/5332